ЗМІ про нас

Агроекспедиція: Один день з життя групи компаній “Прометей”

15.05.2019

КОМАНДА LATIFUNDIST.COM ВІДВІДАЛА МИКОЛАЇВСЬКУ ОБЛАСТЬ І ПРОЖИЛА ОДИН НАСИЧЕНИЙ ДЕНЬ З ГК «ПРОМЕТЕЙ»

6:00
Світанок команда Latifundist.com зустрічає в Миколаївській області. День обіцяє бути більш, ніж насиченим. Їдемо на південь до агротітану – групі компаній «Прометей». Вона хоч і не ліпить людей із землі, але безпосередньо з нею пов’язана. Як і тезка давньогрецького титану, сучасний «Прометей» більше 20 років тому запалив свій вогонь і ось уже без малого чверть століття рік за роком роздуває його з новою силою. Чи будуть складати міфи про сільськогосподарський титан України, ми не знаємо. Але на Олімпі українського агробізнесу компанія вже зайняла своє місце. Не будемо складати легенди (ми ж все-таки не в Стародавній Греції), а краще проживемо один день разом з «Прометеєм» і подивимося, чим живе і дихає компанія сьогодні.

7:00
Знайомство з «Прометеєм» ми почали з Вознесенського елеватора.

8:00-8:30

Робочий день на елеваторі почався – про це свідчить телефонний дзвінок від служби охорони, яка доповідає керівнику, що на об’єкті все в порядку, без пригод. Прибули на місце. Зараз тут активно готуються до «гарячого сезону» для елеватора. 10-15 червня на підприємство почнуть привозити перший ячмінь. Співробітникам доведеться працювати не покладаючи рук, а поки на комплексі все проходить розмірено.

Старший майстер елеватора Микола Добровольський працює тут вже 3 роки. Розповідає, що підприємство (раніше «Вознесенський хлібозавод» – прим. авт.), По суті, підняли з руїн. Після реконструкції та модернізації вже в складі компанії «Прометей» зерносховищу вдалося забезпечити 2,5 оборота.

9:00

Починається найцікавіше. Можна побачити, як відбувається процес відвантаження зерна. Але спочатку виконуються відбір проб і лабораторні аналізи. Поспішаємо за лаборантом.

– «В залежності від виду автотранспорту беруться проби згідно з чинними нормативними документами», – пояснює технік-лаборант Наталія Жулай.

Тепер саме час відвідати серце елеватора. Саме так називає лабораторію її завідуюча Наталія Пархомова, яка працює вже 35 років. Під контролем лабораторії всі процеси, що відбуваються на підприємстві: визначається якість зерна на всіх етапах (при прийманні, відвантаженні, зберіганні в складах, доопрацювання і сушці). Під час знайомства з лабораторією ми прослухали цілу лекцію про роботу з зерном.

Наталія Пархомова, завідуюча лабораторією Вознесенського елеватора ГК “Прометей”

Обсяг одночасного зберігання Вознесенського елеватора становить 50 тис. т. За сезон підприємство робить два з половиною обороти. Як кажуть співробітники, в самі напружені періоди лаборантам доводиться проводити близько 100 аналізів на добу.


У разі виявлення в зерні більше 2% сміттєвих домішок, підприємство може взятися за його очищення. Для цього тут є зерноочисне обладнання – сепаратор БСХ-200. Якщо ж урожай прибирали при дощовій погоді, зерну може знадобитися ще й сушка.


Так ось непомітно за розмовою і екскурсією по елеватору пройшло більше 2-х годин. Але нам час рухатися вперед. Поки доїхали до головного офісу компанії, настав час обідньої перерви. Як то кажуть війна-війною …

14:00

Після обіду саме час неформально поспілкуватися з членами великої родини – співробітниками ГК «Прометей». Деякі з них з прізвищем Гороян. Збіг? Ні, все правильно, група компаній «Прометей» – в прямому і переносному сенсі сімейний бізнес, так що брати роботу додому і навпаки тут вже давно звикли.

З ранку команді Latifundist.com вдалося побачити тільки один елеватор. Насправді їх в групі компаній набагато більше. Якщо в 2015 р налічувалося 8, то сьогодні в арсеналі ГК «Прометей» – 20. Причому всі елеватори купувалися в досить занедбаному стані. Але сьогодні всі підприємства прибуткові.

-«Для того, щоб підняти елеватор, потрібно мінімум півроку-рік. Основне завдання елеватора – приймати зерно. Тому важливо увійти в довіру, здобути прихильність до себе аграрія, щоб він возив свою продукцію саме на елеватор «Прометей». Це і є наша робота. Елеватор заробляє за рахунок того, що надає послуги приймання, відвантаження, очищення, сушіння, зберігання і т. Д. Тому порожній елеватор нікому не потрібен. Навіть найкрасивіший і найдорожчий. Якщо він порожній – він просто картинка», – пояснює генеральний директор елеваторного напрямку Карен Гороян.

За словами керівника, компанія не планує зупинятися на досягнутому. І вже в поточному році планується розширення елеваторної мережі. За роки роботи група компаній «Прометей» вже завоювала довіру сільгоспвиробників.

– «В регіонах, де «Прометей» ще погано знають, ми проводимо ретельну роботу з аграріями. Директор елеватора особисто виїжджає на зустрічі, менеджер презентує зерносховище. Для сільгоспвиробників відкритий доступ до елеватору і лабораторії. Тому вони можуть самі переконатися в якості послуг. Ось так і напрацьовується довіра. У нас клієнт завжди правий », – розповідає про тонкощі роботи Карен Гороян.

На сьогоднішній день тільки один Помічнянській елеватор маршрутизований. Але в активній фазі маршрутизації «Казанківський елеватор» та «Прометей-Чотирбоки». У перспективі – виведення на маршрути ще ряду зерносховищ. У «Прометеї» елеватори – самодостатні об’єкти. Модернізації тут проходять за рахунок інвестицій, які вони отримують з прибутку. У найближчих планах купівля нових силосних металевих елеваторів.

Не можна обійти увагою і один успішно реалізований проект. З осені 2018 року на всіх елеваторах компанії в 6 областях України почали реалізовувати мінеральні добрива. «Розкрутити» новий напрямок, за словами провідного менеджера зі закупівель мінеральних добрив Дениса Коломійця, вдалося за півроку.

Денис Коломієць, провідний менеджер із закупівель мінеральних добрив

У цьому ж році «Прометей» планує запустити ще один новий напрямок – дистрибуція посівного матеріалу та ЗЗР. У групі розраховують, що цей бізнес буде таким же успішним, як і мінеральні добрива. Уже тривають переговори з компаніями Syngenta, Bayer, BASF, «Лімагрейн-Україна», UKRAVIT, законтрактовуються обсяги. Для реалізації проекту у компанії є достатньо потужностей.

Запитайте, для чого все це робиться? Відповідь – компанія прагне до того, щоб надавати своїм клієнтам повний комплекс послуг, створивши на елеваторі своєрідний аграрний міні-маркет. Клієнту не потрібно витрачати час і кошти на пошук необхідних товарів і логістику. Все можна буде купити в одному місці. Причому діятиме система знижок і можливість здійснити бартерну угоду. Тобто приїхав на елеватор, вивантажив насіння соняшника, а натомість отримав добриво зі знижкою та інше.

Одне з головних правил «Прометея» – порядність. Провідний менеджер із закупівель зернових та олійних культур Наіра Гороян каже, що за роки її роботи в компанії (а це 15 років) це слово стало головним. Тобто основне завдання – працювати порядно. При цьому останнє слово компанія залишає за виробником. Крім того, є ще ряд переваг співпраці з «Прометеєм».

Наіра Гороян, провідний менеджер із закупівель зернових та олійних культур

Якщо ж говорити про іншу сторону – виробника, то, за словами Наіри Гороян, 99% з них є сумлінними партнерами. Такий підхід до справи став, по суті, одним з головних чинників довгострокових бізнес-відносин. Доказом може служити більш, ніж 20-річна співпраця «Прометея» з низкою великих компаній в українському АПК.

Довіра – довірою. Але, щоб побудувати успішну компанію, крім усього іншого, необхідний щоденний і якісний аналіз подій і цінових тенденцій на ринку. У «Прометеї» за це відповідає Григорій Гудима, який вже 4 роки працює в компанії і очолює сектор аналітики та моніторингу. Він вважає, що одне з головних його завдань – виходячи з ситуації на ринку, запропонувати на елеваторах оптимальні ціни на будь-який вид продукції, щоб зацікавити і залучити фермера. У роботі «Прометей» ґрунтується на наступній моделі побудови ринку: зв’язці фермер-елеватор-кінцевий споживач.

Тобто за певний період часу компанія концентрує обсяги, далі на щоденних торгах через власний відділ продажів виставляє даний лот на продаж на ринок. Це може бути як транснаціональна компанія (експортер), так і споживач (переробник) всередині України.

Григорій Гудима, керівник сектору аналітики та моніторингу

– «В основі концепції нашої компанії закладений принцип: елеватор існує для того, щоб фермер після збирання врожаю не забивав собі голову, як і де його зберігати або як доправити до порту. Він відвозить його на найближчий елеватор. Далі справа за ринком, на якому своєрідним брокером і виступає компанія «Прометей». Змінюється ринок, і ми також реагуємо. Слідкуючи за тенденціями ринку постійно переглядаємо ціни на наших елеваторах. І коли настає момент ідеальної ціни, яка повністю влаштовує нашого зберігача (фермера), він приймає рішення про продаж продукції. Тобто фермер виростив, відвіз на елеватор, а коли йому було це потрібно і вигідно, продав зерно», – пояснює аналітик.

За словами Григорія Гудими, компанія «Прометей», одна з перших, хто свого часу почав робити ставку на аналіз ринку, ціновий моніторинг. Це стосується всіх видів продукції, з якими працює компанія. У тому числі і при освоєнні нових напрямків діяльності. Перш, ніж зайнятися реалізацією добрив на елеваторах компанії, була проведена велика робота по вивченню даного ринку. Що й дозволило компанії добитися високих показників в новому для себе напрямку. Тому в планах – подальший розвиток і розширення. Основна мета компанії – запропонувати своїм контрагентам, як покупцям, так і зберігачам, повний спектр якісних послуг.

Ось так потроху складається пазл успішної роботи «Прометея». Але торгівля і елеватори – це тільки половина всієї картини. Без власного транспорту і продуманої системи логістики далеко не заїдеш. Тому компанія продовжує розширювати власний автопарк, розглядає доцільність покупки вагонів і веде роботу з освоєння річкового транспорту.

– «Нашою основною метою в секторі логістики є швидка, своєчасна, точна доставка. Ми абсолютно відкриті до діалогу з клієнтом. Компанія планує і далі продовжувати розширювати автопарк і задіяти нові транспортні засоби в роботі», – зазначає фахівець відділу логістики Світлана Полякова.

Світлана Полякова, керівник відділу логістики

Сьогодні автопарк «Прометей Авто» налічує 43 машини. Все зерновози оснащені системами відстеження географії руху і збереження вантажу. Ми зазирнули в гаражі підприємства і познайомилися з грозою всіх морів і цілителем машин – його механіком. Від цієї людини, кажуть тут, ні сховатися, ні втекти. Застали його якраз після відрядження. Євген Брюшков за кермом пробув добу і подолав шлях в 1200 км українських напрямків, які дорогами можна назвати лише умовно. Каже, що своїх на дорозі не кидає. Відразу поспішає допомогти з ремонтом. Але доїхати швидко не завжди виходить.

– «Я ось зараз проїхав Черкаську, Кіровоградську, Полтавську, Миколаївську області. Доріг немає. Подекуди починають тільки їх робити. Зате поліції – мало не на кожному кроці. Замість того, щоб ловити порушників, все намагаються загнати на ваги », – обурюється механік.


У механіка, каже наш співрозмовник, головне завдання – щоб машини «бігали». І запевняє, що весь гараж на ходу.

– У вас вихідні хоч бувають для відпочинку?

– Ні. На телефоні цілодобово, гараж працює. Як то кажуть, завод не зупиниш. Якщо «мартен» горить, хтось повинен працювати (посміхається – прим. авт.).

Настав час залишити «залізних коней» і перенестися, так би мовити, ближче до природи. Земля й врожай, що на ній вирощується, є, по суті, четвертою складовою в бізнесі «Прометея». Колись компанія починала з 2 тис. га і не планувала розширювати земельний банк. Але, як відомо, все в цьому світі мінливе. На сьогодні посівні площі збільшилися до 10 тис. га. Таке рішення було пов’язане з цілою низкою чинників.

-«Наш непрофільний бізнес – виробнича компанія «Прометей» зі своїми 2 тис. га – почав активно розвиватися. У тому числі і його фахівці – агроном, керівництво, механіки, директора. Тобто вони вже виросли з цих обсягів. Коли у людей є амбіції, треба розвивати бізнес, щоб фахівці залишилися в системі компанії. Ми створили природні умови для розвитку компанії, додали банк землі, директор став генеральним, агроном став головним агрономом в сітці, механік – директором», – зазначає Рафаель Гороян.

Раніше агрономи намагалися дотримуватися пропорції і сіяти 50 на 50 зернових і соняшника. Тепер же останній займає трохи більше половини посівних площ – близько 5,7 тис. га. На сьогоднішній день під пшеницю відведено 3,3 тис. га, під ріпак – 500 га, під озимий ячмінь – 429 га. Практикують і вирощування озимого гороху сорту Мороз. Кажуть, цей варіант краще, ніж залишати землю під паром. Поки що площа під горох невелика, так як насіння досить дороге. Тому в господарстві планують обзавестися власним посівним матеріалом, щоб в наступному році засіяти більшу кількість площ.

Минулий рік в плані урожайності видався досить непоганим. За словами головного агронома виробничої компанії «Прометей» Віталія Богуна, прибуток компанія отримала.

Поля компании “Прометей”
Поля компании “Прометей”
Поля компании “Прометей”

-«Ячмінь на деяких полях давав по 6 т/га, на коло вийшло 4,5 т. Соняшник дав 3,4 т/га, пшеніца- 4,4 т/га. З метою підвищення врожайності, плануємо оновлювати сорти. У поточному році хотілося б отримати 5 т/га по пшениці і ячменю. Озимі посіяли вчасно, з внесенням добрив. Через перепад температур навесні (вночі -10, вдень +12) сходи вийшли низькорослими. А з урахуванням того, що плюсова температура рано встановилася, пшениця почала вегетувати і завчасно викидати колос. По соняшнику ще рано говорити. Але ми відпрацювали технологію, заклали добрива і солому. Тим самим накопичили вологу (1,2 м). Навіть якщо не буде дощу, урожай ми отримаємо, це факт », – впевнений Віталій Богун.

Що ж стосується основних культур, то на підприємстві дотримуються думки, що краще використовувати насіння декількох виробників. Аргументують це тим, що кожен рік не схожий на попередній, тому намагаються таким чином знизити ризик, якщо раптом якийсь із гібридів покаже себе не кращим чином. Аналогічний підхід і до системи захисту. Тут завжди намагаються використовувати кілька варіацій при підборі ЗЗР.

– «По засобам захисту рослин у мене теж своя технологія. Ми інсектициди беремо китайські, фунгіциди – тільки оригінальні. Як показує досвід, навіть якщо інсектицид не спрацював (були випадки підробок), ми можемо використовувати інший препарат від шкідника. А ось якщо обробили фунгіцидом, а він не спрацював, то вже втратили врожай. На цьому економити не можна ніколи. Гербіциди – на розсуд: можуть бути китайськими або європейськими », – пояснює фахівець.

Основні компанії-виробники ЗЗР, з якими співпрацює «Прометей», – АХТ, ALFA Smart Agro, «НЕРТУС», Syngenta, BASF і Avgust. Збільшення земельного банку відразу в 5 разів анітрохи не лякає аграріїв. Кажуть, що свою технологію вже ідеально відпрацювали на 2 тис. га. Будуть застосовувати її і на 10 тис. га. Планують тільки купити нову більш потужну техніку: трактори Case або New Holland. Віддадуть перевагу тому виробнику, у якого буде кращий сервіс.

15:00

Залишилося підсумувати все сказане. За словами керівника, компанія повільно, але впевнено і стабільно розвивається. Сьогодні EBITDA групи компаній становить близько $ 16 млн на рік. Були періоди, коли ця цифра досягала $ 18 млн.

– На яку цифру хотіли б вийти?

– Плюс нескінченність. Але найголовніша задача – зберегти нинішні результати.

Не можна сказати, що якийсь із напрямків компанії є найбільш прибутковим. Як зазначає голова «Прометея», всі вони взаємопов’язані. Висмикни одну ланку в ланцюжку – і ні до чого хорошого це не призведе. В останні кілька років оборот компанії залишається стабільним, але прибуток зростає. У планах – збільшення елеваторних потужностей до 1,35-1,4 млн т найближчим часом і до 2 млн т протягом 2-3 років.

– «Ми починаємо розуміти, де кукурудзяний регіон і більші оберти (Чернігівська, Вінницька, Хмельницька області, в перспективі – Львівська, Рівненська та Черкаська). Більше уваги ми звертаємо на західний регіон. З огляду на те, що практично всі елеватори в Україні вже розібрані, потрібно будувати свої. І треба намагатися максимально вийти на показник $100 за 1 т будівництва. Наступний етап розвитку компанії «Прометей» – будівництво сучасних елеваторів в регіонах, де вони потрібні, де ми управляємо ринком і маємо потужну клієнтську базу»,- зазначає керівник.

Рафаель Гороян впевнений, що побудувати кращий елеваторний бізнес, ніж у компанії «Прометей», ще не вдавалося нікому.

До керівника «Прометея» нерідко звертаються за консультацією та порадою. Зокрема, в день нашого приїзду Рафаель Гороян був зайнятий тим, що проводив екскурсію для представників однієї транснаціональної компанії.

Рафаель Гороян, голова правління ГК “Прометей”

– «Вони вивчали, як ми ведемо бізнес, як у нас це відбувається: трейд, закупівля та інше. Це говорить про те, що ми вміємо робити правильно і робимо щось краще за інших », – підсумував Рафаель Гороян.

Як говорить глава компанії, в житті кожен повинен займатися своєю справою і займати свій сегмент ринку. Бігти туди, де краще виходить. І там «розставляти прапорці» та зміцнюватися. При цьому не варто займатися абсолютно всім і одночасно. Треба мати стільки, скільки ти можеш засвоїти і вивести в прибуток. Ось такий він – рецепт успіху від «Прометея».

Читайте також

Рафаель Гороян відзвітував перед співробітниками компанії "Прометей" і підбив підсумки діяльності 2020-2021 маркетингового року

Щорічно Група компаній «Прометей» проводить нараду за участю Топ-менед...

02.06.2021
Володимирівський елеватор «Прометей» прийняв першу партію соняшнику

​В кінці січня на елеваторі «Прометей» в с. Володимирівка Казанківсько...

04.02.2016
Рафаель Гороян поділився секретами свого стилю життя з Agravery.com

​Сім питань не про роботу Рафаелю Горояну Керівник групи компаній «П...

04.01.2016