ЗМІ про нас

Елеватор для прибутку

05.03.2021

Компанія «Прометей» на сьогодні є найбільшим в Україні приватним власником елеваторів з підлоговими сховищами. Журналіст The Ukrainian Farmer побував на одному з них , щоб розібратись у тонкощах роботи з такими сховищами.

Простий старт, швидка окупність

Візит у Долинський елеватор, що входить до групи «Прометей» Рафаеля Горояна, почався з того, що перед воротами ми побачили об’яву з цінами: соняшник купували по 21 900 грн. А сезон починався з 8000… Такий масштаб стресу для елеваторників і трейдерів важко уявити: розраховували на одне, а реалії виявились зовсім іншими. І коли власне почалась екскурсія підприємством, відсутність сучасних металевих силосів вже не сприймалась, як недосконалість. У голові крутилась лише одна думка – про далекоглядність власника, який не «вбухав» мільйони доларів у купу блискучого металу, а забезпечив достатній рівень якості і продуктивності потужностей для доробки і зберігання за мінімальних інвестицій з коротким терміном окупності.

Директор Долинського елеватору Денис Бричковський, розповів, що підприємство було придбане 5 років тому і одразу розпочалась його реконструкція. Стан складів був м'яко кажучи посереднім. Довелось виконати значний об’єм загально-будівельних робіт з відновлення стін, заміни покриття дахів на металеве. Одночасно почалось відновлення технологічної частини – верхніх і нижніх галерей з транспортним обладнанням, норійної вежі, пожежної сигналізації. Придбали і встановили очисну машину БСХ-200 Хорольського механічного заводу, обладнали вузол прийомки авторозвантажувачем.

На сьогодні потужності одночасного зберігання зерносховища складають 40 000 тонн. Працюють в основному із зерновими культурами і соняшником, а минулого року прийняли перші кілька тисяч тонн кукурудзи.

Надійно і безпечно

Робота підприємства організована чітко. Охорона контролює пропускний режим, лабораторія відбирає пробу і визначає усі показники зерна і його стан. Після цього робиться дзвінок власнику і оголошуються результати аналізу. Якщо він погоджується, вантажівка заїжджає на ваги, а потім – на розвантаження на одну з двох завальних ям. Досвід минулого сезону показав, що фактична добова продуктивність приймання по соняшникускладає 1500 тонн.Далі зерно відправляється на зберігання у сховище, за потреби виконується очищення. Зберігання здійснюється виключно у підлогових складах. І хоча вони зовні не такі презентабельні, як металеві силоси, функцію свою виконують справно. До того ж існує багато практичних переваг: керівник або лаборант у будь-який момент можуть потрапити всередину і перевірити температуру, взяти зразок на аналіз і переконатись, що нічого не загрожує якості. Навіть можливість відчути неприємні запахи є додатковим захистом від псування. Шар зерна у підлоговому сховищі невеликий, що дає йому можливість «дихати», без утворення осередків перезволоження та росту температури. Також перевагоюпідлогових складів є те, що в одному приміщенні можна розмістити кілька культур або одну культуру із різними характеристиками. З металевими силосами такої гнучкості отримати неможливо.


Очищення зерна відбувається як під час приймання, так і перед відвантаженням. Усе залежить від рівня засміченості: якщо смітної домішки багато, зерно одразу пропускають крізь очисну машину і завантажують у склад чистим. Якщо рівень засміченості незначний, доробку можна виконати перед відвантаженням. Усі 5 років підприємство використовує очисну машину БСХ-200. Вона забезпечує достатній рівень якості для відправки зерна на експорт. В залежності від рівня забруднення оператор зменшує або збільшує продуктивність і таким чином досягає необхідної якості очищення. Завдяки повному комплекту решіт машина здатна працювати із будь-якими культурами. За 5 років виконували лише обслуговування, у ремонтах потреби не виникало.

Завантажується зерно у склади транспортерами, що розташовані у верхніх галереях. Там встановлено «каретку», яка рухається вздовж галереї і може висипати зерно у потрібну частину складу. Для більш раціонального заповнення приміщення застосовуються зернометачі. Вивантажується зерно відповідно через нижню галерею, куди потрапляє крізь «лійкі». Коли рівень зерна навколо лійок зменшується до мінімуму, зачистку виконує працівник.

Підприємство відвантажує зерно виключно в автомобільний транспорт. І хоча поруч проходить залізниця, до портів вигідніше доправляти збіжжя саме вантажівками. Плани завести залізничну гілку до елеватора є, і навіть було розроблено відповідний проект, однак на даний момент немає економічної доцільності у реалізації даної ідеї.

Управління виробничими процесами поки що здійснюється у ручному режимі. Оператор сам вмикає відповідні механізми, коли потрібно запустити певний процес. Однак у найближчих планах заплановано покращити рівень автоматизації, щоб будь-який процес можна було запускати і контролювати з комп’ютера.

Якість без компромісів

Оскільки якість зерна є головною складовою елеваторного бізнесу, для відповідності нормам експорту лабораторія підприємства оснащена усім необхідним обладнанням для перевірки якісних показників зернових і олійних культур, а також визначення заражень патогенами, комахами або насінням карантинних рослин. Окрім вхідного контролю лабораторія приймає участь у процесі очищення зерна. В залежності від кількості сміття майстер налаштовує роботу сепаратора, а лабораторія перевіряє якість очищення. Майстер продовжує налаштування аж до того часу, поки якість не буде відповідати встановленим параметрам.

Карен Гороян,

генеральний директор елеваторного напрямку компанії «Прометей»

Про ідею

«Наш підхід до елеваторного бізнесу відрізняється від інших. Ми використовуємо в основному підлогові елеватори, оскільки саме вони є максимально ефективним інструментом для доробки і зберігання зерна. Можливо вони не такі презентабельні, але якщо порівняти строки повернення інвестицій, жоден сучасний елеватор з металевими силосами не зможе зрівнятись із нашими.

Ми почали використовувати підлогові елеватори як один з елементів трейдингу. Щоб бізнес приносив прибуток, необхідно було знайти оптимальне рішення – з мінімальними інвестиціями і достатньою функціональністю. І таке рішення було знайдене у вигляді підлогових елеваторів. Щоправда більшість таких підприємств доводиться повністю реконструювати, щоб довести до робочого стану. Коли ми придбали Долинський елеватор, тут стояли лише стіни сховищ, і то не всі. З нашим приходом все змінилось. Об'єкт почувається чудово і приносить прибуток, не дивлячись на скажену конкуренцію: практично поруч працює кілька потужних елеваторів інших зернотрейдерів»

Про реконструкцію

«У підході до реконструкції і технічної модернізації застосовуємо принцип реінвестицій. Розмір початкових вкладень не перевищує необхідного для початку роботи об’єкту мінімуму. А з часом елеватор сам заробляє на власне оновлення. Наприклад, Долинський елеватор вже практично доведений до потрібного технічного рівня. Залишилось удосконалити механізацію підлогових сховищ. Можливо, спеціалісти скажуть, наш елеватор не такий технологічний, сучасний металевий, але це не заважає ефективно працювати. До того ж є і преваги: зерно постійно під наглядом, і навіть поклажодавці можуть прийти і пересвідчитись у наявності зерна у складі»

Про потужності зберігання

«Наразі у нас немає потреби збільшувати потужності зберігання Долинського елеватору. Територія дозволяє це зробити без проблем, і коли виникне така необхідність, ми зможемо швидко поставити кілька «банок». У нас вже є така ситуація на кількох інших наших елеваторах – там ми робимо проекти і готуємося до початку будівництва»

Про логістику

«Не дивлячись на незначну відстань до портів ми намагались підвести на територію залізницю, і навіть підготували відповідний проект. Однак поки що вирішили зупинитись і дочекатись, коли у цьому виникне реальна потреба. А поки що подібна інвестиція є досить сумнівною»

Про комплексний підхід

«У нас власна клієнтська база, тривалі відносити із багатьма фермерами, а також агромаркети, які займаються продажем палива, мінеральних добрив, насіння і ЗЗР провідних виробників. Тобто коли фермер привозить до нас зерно, він може одразу забрати ті самі добрива або насіння, заощаджуючи на логістиці. При цьому ми пропонуємо конкурентні ціни, що також є інструментом для залучання нових клієнтів. У найближчих планах компанії розширення підрозділу агромаркету до рівня, коли фермер зможе отримувати у нас усе необхідне для роботи від ПММ до запчастин і агрономічного супроводу»

Про розвиток елеваторної мережі

«Ми продовжуємо розширення нашої елеваторної мережі, і у найближчих планах придбання об’єктів у Полтавській, Дніпропетровській, Сумській і Харківській областях. Кожен з нових елеваторів на момент придбання вже має конкретний план розвитку. Зараз на ринку відносно багато пропозицій щодо продажу елеваторів, при чому не тільки підлогових, а й сучасних металевих. Їх власники з різних причин не досягли успіху в елеваторному бізнесі і хочуть позбавитись неприбуткового активу».

Про ідеальний елеватор

«У моєму розумінні ідеальний елеватор не обов’язково буде «начинений» самим сучасним обладнанням. Головне, щоб він приносив прибуток, і для цього зовнішність – не головне. Найбільш важливим є дотримання стандартів якості, безперебійність роботи, виконання зобов’язань і взаємовигідні умови співпраці із фермерами»

Про конкуренцію

«Конкуренція на ринку доволі відчутна, але жоден гравець не оперує такою кількістю елеваторів з підлоговими сховищами. Усі наші об’єкти прибуткові знаходяться у хорошому технічному стані, працюють і приносятьприбуток. Це свідчить про успішність обраної моделі, і навіть не дивлячись на погодні і ринкові коливання нам вдається рухатись далі і втілювати у життя амбітні плани»

За матеріалами журналу The Ukrainian Farmer, автор Володимир Огійчук



Читайте також

​ Компанія «Прометей» увійшла в число найбільших приватних компаній за версією журналу Forbes

У рейтинг «ТОП-100 найбільших приватних компаній» видання Forbes увійш...

25.10.2021
Переїзд головного офісу ГК «Прометей» - нова сторінка і нові рубежі в розвитку компанії

Нова високотехнологічна офісна будівля групи «Прометей» в Миколаєві ус...

08.06.2021
Хто і навіщо оголосив війну зерновому бізнесу?

​Група «Прометей» глибоко обурена ситуацією, яка склалася на дорогах М...

18.05.2016