ЗМІ про нас

Фермеру вигідніше здати своє зерно «Прометею», ніж будувати склади, - Рафаель Гороян для Elevatorist.com

25.08.2016

ГК "Прометей" на зерновому ринку країни відомий давно. Компанія зростає, розширює мережу елеваторів по Україні. Про те, яким чином організовується бізнес, які критерії відбору використовуються при покупці зерносховищ, як боротися з тінізацією ринку зерна Elevatorist.com розповів засновник, власник і керівник ДК «Прометей" Рафаель Гороян.


Elevatorist.com: Рафаель Ваагновіч, які були підсумки минулого року?

Рафаель Гороян: В минулому маркетинговому році продажі торгової групи зросли, в цілому, до мільйона тонн зерна. Весь цей товарообіг, практично, був зроблений, коли в активах компанії ще було 6-7 елеваторів. Тільки до кінця сезону сім'ю зерносховищ поповнили нові комплекси. На сьогоднішній день у ГК «Прометей» 12 елеваторів. Наша компанія - як міні-біржа, більше 25 торгових представників в Миколаївській області та 15 в Кіровоградській. Всі співробітники постійно перебувають на зв'язку зі мною і один одним он-лайн, кожну хвилину, навіть вночі. Ми задіяли всі сучасні технології, щоб наша компанія, як єдиний механізм, працювала безперебійно.

Elevatorist.com: Які саме, якщо не секрет?

Рафаель Гороян: Наприклад, скайп-зв'язок, відеоконференції. Кожне робоче місце менеджера обладнано сучасними гаджетами для постійного моніторингу ситуації в он-лайн режимі. У всіх підрозділах - і в Миколаєві, і в Кіровограді. Також компанія активно використовує аналітичну інформацію, базу даних. Деякі рішення ми приймаємо систематично, ведеться постійний облік і, при необхідності, можна скористатися комп'ютерним аналізом для прийняття правильного рішення.

Elevatorist.com: Постійний облік он-лайн?

Рафаель Гороян: Так. Тому що в торговельній групі облік дуже важливий. Мільйон тонн зерна товарообігу, серед цієї кількості є закупівлі та 100 т і 10 тис. Т. Також є покупки і в 4-5 тонни, у фермерів. Тому важливим є врахування навіть найменшої прибутку. Це можуть бути і 10-20, і 50 грн за тонну зерна. Якщо станеться найменший збій, то цей прибуток просто зникне. Людський мозок не в змозі занадто довго зберігати в пам'яті такий обсяг інформації, ось ми і вирішили мінімізувати людський фактор. Тому компанія інвестує в сучасні технології.

Elevatorist.com: Які філії Вашої компанії показали кращі результати в минулому сезоні?

Рафаель Гороян: Першість в цьому сезоні у Миколаївського елеватора. Незважаючи на те, що поруч знаходяться конкуренти - "НІБУЛОН", "Ніка-Тера", Миколаївський елеватор показав блискучий результат.

Elevatorist.com: Конкуренція «Прометею» не страшна?

Рафаель Гороян: Коли у мене запитують, навіщо ми придбали Долинський елеватор, адже поруч знаходиться термінал американського транснаціонала "Bunge", я відповідаю, що під боком у потужного конкурента можна успішно розвиватися і творити чудеса. Я завжди враховую той момент, що будь-яка велика компанія стає великовагової, будь-які рішення там приймаються повільно.

Рафаэль Гороян

Elevatorist.com: Перевага «Прометея» в швидкості?

Рафаель Гороян: Не тільки. Безумовно, мобільність важлива. Але «Прометей» - це сімейний бізнес. На відміну від великих кредитованих-перекредитованих транснаціоналів, з їхніми акціонерами, зборами акціонерів. Моя компанія - вільна, вільна від банків, від акціонерів. Я в єдиній особі приймаю рішення, як глобальні, так і більш дрібні. Тому що в цих дрібницях ховається дуже-дуже багато.

Elevatorist.com: А Ваші співробітники мають право на прийняття рішень?

Рафаель Гороян: У моїх торгових представників кредит довіри просто величезний. Це люди, які працюють зі мною на протязі десятиліть. Вони мають можливість витратити в день від 10 грн до 10 млн, заплативши фермеру за зерно. І рішення вони приймають самостійно, це стимулює у співробітників відповідальність, піднімає самооцінку і дає свободу мислення. Це один з маленьких моментів мобільності роботи компанії.

Elevatorist.com: В Вашу компанію працівники потрапляють за рекомендацією?

Рафаель Гороян: Випадкових людей в компанії немає. Найчастіше це родичі, друзі, або друзі друзів. Претенденти проходять ретельний відбір. Але фінальне рішення завжди залишається за мною. Для мене дуже важливо, щоб нас зв'язували, крім роботи, ще якісь узи, моральні і людські. Концепція мого бізнесу - сімейна, вона непереможна. Ця модель фундаментальна, вона буде міцно стояти на ногах і через 100, і через 200 років. Правда, сімейний бізнес без банківських інвестицій розвивається повільно, але він стійкий.

Elevatorist.com: Рафаель Ваагновіч, сьогодні будується велика кількість портових терміналів. Цей момент вигідний Вашої компанії?

Рафаель Гороян: Безумовно. Це допомагає нам отримати хорошу ціну за зерно. У нас на елеваторах ми формуємо великі партії і реалізуємо продукцію в порти. Ми вільні від усього - від контрактів, кредитних зобов'язань, покупців. Ну, звичайно, не вільні від податкової інспекції (сміється, прим.ред).

Elevatorist.com: А який напрямок у Вашому бізнесі було найбільш прибутковим в минулому році?

Рафаель Гороян: Не можна сказати, що було прибутковим одне якийсь напрямок. Без торгівлі елеваторний бізнес збитковий, без елеваторного бізнесу і торгівлі - збиткова логістика. Займатися тільки перевезенням зерна - збитково на 100%. Все це вигідно тільки в комплексі. Це і є історія успіху. Окремо ці три складові і дають момент свободи в бізнесі. У нас є 40 своїх зерновозів, тому ми незалежні від сторонніх перевізників. Точно також справа йде і з елеваторами, яких, до речі, через пару-трійку місяців у компанії буде вже 22.

Elevatorist.com: Якими критеріями Ви керуєтеся при покупці елеваторного комплексу?

Рафаель Гороян: Спочатку ми орієнтуємося не на сам об'єкт, а на регіон, в якому наша компанія працює і комфортно себе почуває. Наприклад, ось Запорізька область. Статистичні дані показує, що саме там потрібно купувати елеватори. Або Кіровоградська область. У містах Долинська, Помічна наша компанія дуже добре себе позиціонує. Так я визначаю «гарячі» точки.

Є ще один дуже важливий момент при покупці. Коли ми освоювали кіровоградський ринок, то розуміли, що клієнтської бази у нас там досить, і, що важливо, в професійному плані дуже виріс менеджмент «Прометея». Ми почали активно шукати елеватори в Кіровограді. Наші директора стали регіональними директорами, заступники стали директорами і т.д., стався природний ріст співробітників компанії. Якби цього не сталося, я здорово б ризикував своїми фахівцями, тому що моїх першокласних директорів почали б переманювати інші компанії. Якщо люди ростуть в професійному плані, то разом з ними повинна розвиватися і компанія.


Рафаэль Гороян

Elevatorist.com: На вторинному ринку достатньо пропозицій продажу елеваторів?

Рафаель Гороян: Так, цілком. Ринок на місці не стоїть, одні компанії йдуть, інші приходять. І якщо цей елеватор був у якійсь компанії збитковим, то у «Прометея» він буде прибутковим.

Elevatorist.com: А які завдання і цілі ставить компанія, набуваючи елеватори?

Рафаель Гороян: Основне завдання - отримати частку ринку. На зерновому ринку України наша компанія займає приблизно 2-3% в тих районах, де ми добре закріпилися.

Elevatorist.com: Можете назвати обсяг інвестицій в модернізацію елеваторів компанії?

Рафаель Гороян: Ми вклали $ 6 млн у реконструкцію елеваторів, в заміну норий, самопливом, підйомників, вагових комплексів. І ще близько $ 1,5 млн інвестицій зажадало відновлення і будівництво ж / д гілок, через ситуацію з перевантаженням на дорогах. 90% елеваторів ГК «Прометей» мають ж / д відвантаження. За 2 місяці ми, практично, відновили всі гілки. А на елеватор Прометей-Гребінки ми тягнемо нову ж / д гілку, там її не було. Але це вже інші гроші, ще близько $ 1 млн.

Elevatorist.com: Рафаель Ваагновіч, а як Ви ставитеся до такої думки, що все більше фермерів будують власні склади, і незабаром великі елеватори стануть затребувані тільки в якості покупця?

Рафаель Гороян: Ми з цим працюємо, це наша фішка. На наших елеваторах двері для фермерів завжди відкриті. Якщо раптом когось із них не пустять на підприємство - буде війна, буде звільнений і директор, і вся лабораторія. Пройшли ті часи, коли ти сидиш, як пан, і чекаєш, поки тебе привезуть зерно. Зараз ми повинні йти на контакт з фермером, щоб він возив своє зерно саме до нас.

Це вже не той фермер, що був 20 років тому, він їздить на дорогих машинах і подорожує більше мене. Там, де ми відкриваємо свої елеватори, обов'язково влаштовуємо презентацію. І місцевим фермерам вигідніше возити своє зерно «Прометею», ніж будувати склад. Ось посудіть самі - за приймання платити не потрібно, за перший місяць зберігання теж. А за другий місяць - всього 50 грн за тонну. Порахуйте, це в рази дешевше за будівництво власного складу, його обслуговування, охорони і т.д.

Elevatorist.com: А як йдуть справи з послугами по підробці зерна? Наскільки вони затребувані?

Рафаель Гороян: Вони сходять на «ні», на жаль. Особливо в південних регіонах. За останні кілька років включати зерносушарки доводилося дуже рідко. Спека стоїть нестерпний. Послуга по сушці зерна постійно затребувана тільки на елеваторі в Чотирбоки в Хмельницькій області, там вологи багато. А сепаратори, звичайно, працюють на всіх підприємствах.

Elevatorist.com: Ваша компанія співпрацює з маленькими фермерськими елеваторами? Якої якості зерно вони Вам продають?

Рафаель Гороян: Якість гірше, значно гірше. Вони це теж знають, та й ми постійно про це їм говоримо. Склади як би є, але обладнання для підробітку зерна немає, як і засобів для розвитку. Я підкреслю, що немає розуміння того, що фермер хоче від держави і що держава хоче від фермера. Зараз як невеликий, так і великий виробники платять податки на однакових умовах. Природно, що у дрібного немає можливості утримувати бухгалтера, немає адміністративного ресурсу. Необхідно створити умови, щоб йому було вигідно продавати своє зерно, дрібний фермер цього буде тільки радий.

Elevatorist.com: Питання про тінізацію зернового ринку потрібно вирішувати за допомогою конструктивного підходу на державному рівні, а не каральними акціями?

Рафаель Гороян: Вірно. Не потрібно винаходити велосипед, весь світ до цього прийшов уже давно. Я ж живу не тільки в Миколаєві, а й в Києві, і в Європі. Якщо створити нормальні умови, то це піде тільки всім на користь. Дрібний фермер нехай заплатить невеликий податок, але це все буде відбуватися прозоро для держави. Обов'язково повинна бути градація оподаткування.

Elevatorist.com: А як питання з градацією оподаткування йде в Європі?

Рафаель Гороян: В Німеччині у мого товариша є бізнес, з невеликим оборотом, близько $ 300 тис. Так він елементарно заповнює всього 1 документ, звітує раз на рік, а не раз на місяць. І взагалі може цей документ по електронній пошті відправити. Наша ж система оподаткування просто на корені знищує бізнес. Єдина фішка України - це аграрна сфера, і її потрібно всіляко розвивати, а не займатися утисками. Я хочу, щоб наша країна розвивалася, і ми рухалися тільки вперед.

Elevatorist.com: Рафаель Ваагновіч, велике спасибі Вам за цікаву бесіду! Можливо, Ви хочете щось додати до вже сказаного?

Рафаель Гороян: Ми дуже добре поговорили про все. Хіба що додам невелику новина - ми в цьому році вперше спробували двічі за сезон отримати урожай. Після раннього ячменю посіяли соняшник. І зараз спостерігаємо, чим це закінчиться. Якщо вистрілить - вийде велика прибуток.

Elevatorist.com: Ще раз спасибі!


Читайте також

Компанія «Прометей» оновлює власний автопарк зерновозів

ГК «Прометей» підписано угоду з OTP-лізинг про придбання нових тягачів...

09.07.2021
Благодійний фонд Рафаеля Горояна привітав дітей з новорічними святами

​Новий рік – саме довгоочікуване свято для дітей: всі чекають чудес. Д...

30.12.2019
Зустріч Нового року 2017 колективом групи Прометей

23.01.2017