ЗМІ про нас

Рафаель Гороян: Портова перевалка в Україні йде під контроль іноземного капіталу - elevatorist.com

27.08.2015

Рафаель Гороян: Я строю елеваторний бізнес «Прометея» так, щоб він був легким і маневреним. Це дуже важливо в нестабільних економічних і політичних умовах нашої країни.


З 14 років я мріяв про велику компанії. Зараз мої прагнення не змінилися. Я планую, що через 5 років у нас буде 50 елеваторів, а може і більше. Все залежить від потенціалу бізнесу, і ситуації в Україні в цілому.

Першим елеватором «Прометея» був ЛОЦКИНСЬКИЙ елеватор в Миколаївській області. Потім ми купили ще 2 елеватори одночасно, в цьому році ще 4. Разом у нас на сьогоднішній день 8 елеваторних комплексів.

Якийсь час ми будемо залишатися на цій сходинці - я повинен відчути компанію, як свої п'ять пальців. Коли освоїмо придбані елеватори, будемо рухатися далі. У будь-якому випадку ми будемо нарощувати існуючі потужності, збільшувати торгівлю і працювати над логістикою.

Elevatorist.com: Тобто розширення компанії залежить не від кон'юнктури ринку, а від Вашого внутрішнього потенціалу?

Рафаель Гороян: Всі підрозділи «Прометея» - це єдиний організм. Щоб ефективно ним управляти, мені потрібно його відчувати. А ринок ... Його обов'язково потрібно «слухати», але не йти тільки у нього на поводу, а розвивати бізнес, реально оцінюючи свої можливості.

Elevatorist.com: Ви будуєте бізнес за власною схемою або за прикладом українських або зарубіжних зернотрейдерів?

Рафаель Гороян: Система, за якою працює «Прометей» - унікальна і була розроблена не на чиїхось прикладах, а виходячи з наших українських реалій.

Є компанії, яким я дуже симпатизую. Це французька Soufflet Group - один з найбільших в світі зернотрейдерів і український «НІБУЛОН». Обидві компанії сімейні.

Рафаэль Гороян

Я особисто знайомий і з Олексієм Опанасовичем Вадатурським, і з Мішелем Суффле. Компанії Мішеля - 200 років. Починалася вона ще з його прадіда, у якого був один елеватор - дерев'яний. Потім дід побудував ще один. А потім батько - 3 елеватора. Це все, що дісталося Мішелю. Йому сьогодні - 82 роки, а його компанія - №1 в Європі. Вона незалежна і зберегла статус сімейної. Це рідкість для Європи, там прийнято створювати об'єднання.

Для «Прометея» Soufflet Group є прикладом того, як можна розвиватися без кредитів. Ми йдемо таким же шляхом. У нашій компанії висока маржинальність в першу чергу тому, що ми не користуємося послугами кредиторів. Це сімейний бізнес, тут немає чужих інтересів, випадкових гравців, тимчасових інвестицій, зароблений прибуток залишається в компанії. Це один з факторів, який дозволяє «Прометею» рости швидкими темпами, на відміну від великих конкурентів, завантажених кредитами.


Elevatorist.com: Іншими словами, унікальність системи побудови бізнесу «Прометея» полягає у відсутності кредитів?

Рафаель Гороян: Відсутність кредитів - один з ключових принципів роботи нашої компанії. Але це не єдина відмінність «Прометея». Ми повністю змінили традиційний для пострадянського простору підхід до елеваторного бізнесу.

Склався такий стереотип: якщо є елеватор, значить, фермер обов'язково туди буде возити зерно. Це глибока помилка. Сьогодні аграрій має величезний вибір. Він може везти зерно і «Прометею», і «НІБУЛОН», і «Кернел», і Гленкорну, і Дрейфус, і ДПЗКУ. У нього мільйон покупців. Він може зберігати його у себе і відправляти прямо в порт. Чекати, що аграрії самі привезуть зерно до вас, - неправильно. Ми це зрозуміли, хоча і не відразу.


Сьогодні завантаженням наших елеваторів займається команда менеджерів. Вони щільно спілкуються з аграріями, виїжджають до них, роблять експрес-аналіз зерна, оформляють угоду. Фермеру приходить оплата, після чого до нього виїжджають зерновози «Прометей-Авто», забирають зерно і везуть на наші елеватори.

Ми залучаємо клієнтів гарною ціною, шанобливим ставленням і наявністю налагодженої системи «виробник-продавець-логістика-елеватор-порт».

Elevatorist.com: Ви позбавляєте фермерів від спілкування з портовими терміналами. А як у «Прометея» складається з ними співпрацю? За якими критеріями Ви обираєте, з яким портовим зерновим терміналом працювати?

Рафаель Гороян: Сьогодні серед портових зернових терміналів існує здорова конкуренція, всі вони прагнуть залучити клієнтів, тому за великим рахунком немає різниці, з ким працювати. Ми можемо співпрацювати з будь-яким портом.

Elevatorist.com: Сьогодні складається враження, що в Україні портова перевалка переходить під контроль іноземного капіталу. Цікава думка «зсередини», що Ви думаєте з цього приводу?

Рафаель Гороян: Хочемо ми цього чи не хочемо, але це - неминучий процес. Портова перевалка поступово переходить в руки іноземного капіталу. Українські компанії будують елеватори і портові термінали за іноземні кредитні гроші. Я думаю, за цими грошима стоїть кілька сімей, які приймають рішення і контролюють весь процес. Сьогодні українські компанії об'єктивно не можуть з ними конкурувати. В першу чергу тому, що не маємо «дешевих» грошей. Але у нас є бажання конкурувати, для початку це теж немало.

Elevatorist.com: Але крім перевалки в портах, транснаціональні зернові компанії прагнуть мати мережу елеваторів всередині країни. Тут теж все перейде під контроль іноземного капіталу?

Рафаель Гороян: Тут ситуація інша. На моє переконання, транснаціональним компаніям лінійні елеватори не цікаві. Вони вимагають копіткої праці. Такі компанії не будуть займатися елеваторним бізнесом, не будуть вирощувати зерно. Транснаціонали будуть просто контролювати порти і диктувати ціну. Їм потрібні швидкі гроші, швидкі продажі. Вони будуть тиснути тих, хто буде виходити на цей ринок.

А ось нішу, в якій треба «пахати», вони все-таки залишать громадянам України, якщо, звичайно, ці громадяни самі раптом не втратять до цього інтерес, і вчасно зрозуміють свою вигоду в національному бізнесі.

Питання - наскільки ми впораємося без іноземних кредитів? Ми не впораємося без іноземних інвестицій. Ми по-любому будемо брати ці кредити, ми по-любому будемо будувати ці елеватори, але інше питання - кому вони дістануться в результаті? Розумієте, я зморив набагато далі, що буде.

Elevatorist.com: «Прометей» прагне мати свої власні виходи до моря?

Рафаель Гороян: Я колись про це думав. Розглядав ділянки, які продаються в портах. Але я переконуюся, що потрібно спочатку щільно працювати з зерном і фермерами, зміцнитися на ринку. Порт кінцевою точкою, коли ми налагодимо тісну мережу всередині країни.

Ми будемо далі розвиватися і, можливо, прийдемо до необхідності мати свій портовий термінал в майбутньому. А може, до цього прийдуть мої діти. Але до цього потрібно йти поступово.

Це здорово, коли є мрія, коли є амбіція, але швидкий розвиток - це ризик. Наскільки швидко ти розвиваєшся - настільки швидко ти падаєш. Особливо зараз.

Elevatorist.com: Ви сказали, що в портах між елеваторами велика конкуренція, але вона немаленька і серед лінійних елеваторів. Як «Прометей» із цим справляється?

Рафаель Гороян: Конкуренти завжди були, є і будуть. Це перший атрибут ринкової економіки. Але вони нам не страшні, навіть якщо серед них транснаціональні компанії. «Прометей» працює за унікальною системою розширення мережі, де кожен елеватор буде відчувати себе комфортно, буде прибутковим і затребуваним.

Є компанії, які будують елеватор, а потім думають, що з ним робити. Ми спочатку охоплюємо ринок, працюємо з аграріями, а потім купуємо на цьому місці елеватор.


Треба розуміти, що елеватор - це не красива «махина», якою можна милуватися. Це актив, його треба заповнювати. В елеваторі повинна бути життя, елеватор повинен заробляти, повинна йти торгівля. Якщо мені пропонують елеватор, я відразу цікавлюся, наскільки він завантажений в процентному співвідношенні?

Живий приклад. Продається елеватор потужністю зберігання 120 тис. Т. Він красивий, там є все обладнання, але там немає життя, його активна вартість дуже низька. Він заповнюється на 2 або 3 тис. Т! Фермери навколо нього вже вирішили, що робити зі своїм зерном. Хтось побудував склади, хтось возить в порти або знайшов постійних покупців. Повернути їх на цей елеватор дуже складно.


Рафаель Гороян: Це питання мені часто задають бізнесмени, які вже дозріли для придбання власного зерносховища. Сам по собі елеватор - неприбутковий. Він повинен працювати в комплексі з торгівлею і автотранспортом. З цих трьох сегментів і складається «Прометей».

Виходить замкнутий цикл, який дозволяє заробляти всюди потроху і виводити всю компанію на прибутковість. До того ж бувають ситуації, коли в одному із сегментів немає прибутку, тоді його доводиться дотувати з доходів суміжного напряму.

Хоча, якщо у нас якийсь елеватор кілька місяців не показує прибутку, ми його закриваємо. У компанії все взаємопов'язане, якщо підприємство збиткове, воно буде тягнути вниз всіх, скільки часу ми б з ним не мучились.


Рафаэль Гороян

Крім того, в самій Україні зараз змінюється Конституція. Далі природно будуть зміни у всьому законодавстві. Таким чином, найближчим часом ми зможемо спостерігати цікаві речі в масштабі економіки всієї країни, не тільки в елеваторній бізнесі.



Рафаель Гороян: Зараз ми модернізуємо ті об'єкти, які вже купили. У нас є кілька пропозицій від компаній про продаж елеваторів, ми дивимося на цінність цих активів. Повторюся, для мене цінність не в дорогому і красивому обладнанні, а в тому, скільки оборотів можна зробити на цьому елеваторі. Якщо в сезон на зерносховище не везуть зерно, з аграріями зіпсовані відносини, то це не елеватор, а пусте місце. Його можна розглядати як будматеріал. Нормальний елеватор повинен робити хоча б один оборот. У нас елеватори роблять по три оберти, чого і всім бажаю!

Успішний елеваторний бізнес можливий тільки при системному і грамотному підході. Це доводить діяльність групи компаній «Прометей». Як у важкій атлетиці тут поступово вичавлюють все новий і новий вага - купують і дають друге життя старим залізобетонним зерносховищ. На сьогоднішній день потужності з одноразового зберігання «Прометея» складають 250 тис. Т. Про подальші плани групи компаній і про перспективи елеваторної галузі в Україні Elevatorist.com поговорив з керівником «Прометея» Рафаелем Горояном.



Читайте також

Представники компанії «Прометей» взяли участь у Міжнародній конференції Black Sea Oil Trade-2017

19 вересня м в Києві відбулася V Міжнародної конференції «Black SeaOil...

21.09.2017
Продажі «Прометея» зросли до 1 млн. тонн за 2015/2016 МР

​За підсумками 2015/2016 маркетингового року товарообіг торгової групи...

20.07.2016
Рафаель Гороян: Від рівня транснаціоналів нас відділяє лише час

​Сьогодні група компанії «Прометей» ще не встигла вийти на транснаціон...

07.06.2019