ЗМІ про нас

Рафаель Гороян: У аграріїв має стати звичкою завозити зерно на франко-елеватор - latifundist.com

04.09.2015

Для боротьби з перевантаженням на дорогах в Миколаївській області місцева влада неодноразово робила спробу встановити вагові комплекси, що викликало в учасників ринку неоднозначну реакцію. Аграрії та перевізники блокували трасу, змушуючи шляховиків прибрати ваговий комплекс.


Два тижні тому народний депутат України Андрій Вадатурський звернув увагу на корупційні передумови в ініціативі ваг. І до сих пір між зацікавленими сторонами - перевізниками, обласною владою, городянами консенсусу не знайдено. У четвер, 3 вересня, на 212 кілометрі траси «Ульянівка-Миколаїв» працівники «Ніколаевоблавтодор» і Укртрансінспекція в черговий раз спробували встановити автомобільні ваги.

Про доцільність такого заходу регулювання вантажоперевезень ми говорили з керівником групи компаній «Прометей» Рафаелем Горояном.

Latifundist.com: Як ініціатива по встановленню вагових комплексів узгоджується зі світовими практиками врегулювання дорожнього руху?

Рафаель Гороян: Будь-які обмеження свободи пересування людини - нецивілізованістю метод ведення політики. Я слабо уявляю автомобільні ваги при в'їзді до Франції або Швейцарії. Більш того, щоб - водіям доводилося б платити хабарі за право в'їзду на певну територію. У всьому ЄС немає жодної митниці. Чи не побачите жодного міліціонера між Німеччиною і Польщею. Сьогодні весь світ рухається до того, щоб гарантувати свободу переміщення людини - людське життя і свобода цінуються понад усе.

Україна є державою пострадянських часів. Ми успадкували корумповану систему, і змушені виходити з українських реалій: гроші, які виділялися на ремонт і будівництво доріг, сьогодні вкрадені. Тому доріг немає.

Сьогодні це факт, і від усього цього особливо страждають жителі великих міст, де є порти, зокрема, Одеса і Миколаїв. У великих містах ЄС, наприклад, порти винесені за місто. При чому, прийом і відвантаження в цих портах організовані через воду або залізницю. Але це в першу чергу результат співпраці - бізнесу і влади.

Latifundist.com: Сьогодні питання організації перевезень не закрите. Як можна було б налагодити вантажну логістику в Миколаївській області, з Вашої точки зору?

Рафаель Гороян: Однозначно, як учасник аграрного ринку, я не припускаю вирішення цієї проблеми шляхом тиску.

З боку влади рух має бути організовано на основі законів і правил та підкріплено інформаційно. Просто повинен бути знак, який забороняє в'їзд в місто вантажних машин певного тоннажу. Чи не повинен стояти «ДАІшник з палицею», регулювати, заганяти машину на вагову, і приймати рішення, можна йому їхати чи не можна. Водій повинен розуміти, що є закон і йому потрібно підкорятися, а влада повинна розуміти, що дійсно обмеження потрібно ставити в міру розумного. Чому? Тому, що сьогодні величезна кількість людей годують свої сім'ї за рахунок перевезень. Які це машини і в якому вони стані - це друге питання. Хотілося б, щоб інспекція висувала до транспортних засобів більш жорсткі вимоги, тому що це все-таки безпеку на дорозі, загазованість і т.д.

У цій ситуації влада представляє інтереси городян, право їздити цілими дорогах і дихати мінімально забрудненим повітрям. Цю позицію поділяє і бізнес. Однак, і обмеження для роботи має бути в міру розумного, хоча б 45-47 т нетто. Ці цифри ми закладаємо в плани по прибутку, і вони збігаються з допуском в техпаспортах зерновозів. Інше питання, що пускати ці зерновози треба в об'їзд міста, не допускаючи в центр. Розробляти спеціальний маршрут, ставити зрозумілі обмеження, максимально чіткі знаки, і обговорювати нові правила з перевізниками.

Latifundist.com: У той же час, учасники ринку повідомляють про можливість «вирішити проблеми» з ДАІ при будь-якому перевантаженні. Як Ви до цього ставитеся?

Рафаель Гороян: Однозначно проти. Сьогодні метод «дай 200 грн і твоя машина проїде» вичерпав себе. Хабарництво - це приниження, образа будь-якого автомобіліста, не тільки автоперевізника. Для мене образливо платити на трасі 100 грн співробітнику інспекції, який необ'єктивно чіпляється до моєї машині або до мого методу водіння. Нехай він оштрафує на 1000 грн, але офіційно. Нехай ці гроші підуть до бюджету на відновлення доріг. Але інспектор - не жебрак, а посадова особа - представляє на дорозі влада і країну. Україна - це центр Європи, це транзитна країна. Тому в корупції на дорогах потрібно ставити крапку.

Latifundist.com: Європа має значний досвід організації вантажний логістики. Чому нам можна повчитися у європейців в першу чергу?

Рафаель Гороян: Перш за все, потрібно жорстко контролювати бюджетні гроші, призначені для ремонту доріг. Ми не повинні допускати крадіжок і корупції. По-друге, у всьому світі з автоперевізниками вважаються, у них найсильніші профспілки. Окреме питання - про технології. Сьогодні в Фінляндії є машини, вантажопідйомність яких становить 100 т. Сьогодні компанії Scania, Man і Volvo випускають таку техніку. І фінські дороги цілком витримують таке навантаження. Українськи ринок також привабливий для європейського автопрому. Але ми сьогодні, якщо станемо обмежувати тоннаж до 20 т, як пропонує влада, завтра ця цифра впаде до 15, потім до 10 т, потім машини скасуємо взагалі, і будемо на конях возити зерно в порти ... Хоча, я вважаю за необхідне виховувати у фермерів звичку возити своє зерно на франко-елеватор.

Latifundist.com: Розкажіть докладніше про цю практику.

Рафаель Гороян: Методи ведення аграрного бізнесу в Україні сьогодні не можна назвати цивілізованим. Наприклад, у Франції неможлива ситуація, щоб зерно з полів відразу йшло в порт. Ніколи в житті порти не зможуть приймати такий товаропоток. Це спровокує тижневі черги, аварійні ситуації на трасах.

При цьому, невеликі зерновози цілком справляються з транспортуванням врожаю з поля на елеватор. Елеватор потихеньку обробить зерно, по залізниці в штатному режимі переправлять його в порт, звідки вже вантаж піде на експорт.

Сьогодні я готовий посперечатися з будь-яким виробником, що аграрію набагато вигідніше завозити зерно до нас на елеватор, ніж безпосередньо на порт, вони виграють на витратах логістики. Зерно відразу перетворюється в гроші, «на короткому плечі». Однак виробника, як і перевізника, потрібно ще виховувати, привчити його завозити зерно на найближчий франко-елеватор. З іншого боку - розвивати мережу елеваторів, вчитися вести цивілізований бізнес, чесну гру по відношенню до виробника. І ми обов'язково прийдемо до того, що зерно не піде в обхід франко-елеватора.

Latifundist.com: Сьогодні вагові комплекси встановлюються тільки в Миколаївській області, але цього не робиться в сусідній Одеській. Як Ви думаєте, чому?

Рафаель Гороян: Тому, що Саакашвілі пробізнесовий губернатор. Він за бізнес і розвиває його в Одеській області. Саакашвілі розуміє, що єдине джерело доходу - це бізнесмен, це бізнес. Це не ваговий комплекс, не 200 грн з кожної машини інспектору в кишеню. Нам потрібно нарешті прийняти цей факт: бізнес - єдине джерело доходу для будь-якої держави. У бізнесмена повинен бути самий-самий високий статус у суспільстві. Саакашвілі це розуміє.

Я впевнений, що в разі установки вагових комплексів частина вантажопотоку піде з Миколаївської області в Одеську. Крім того, якщо сьогодні «відріжуть» порти, дуже сильно постраждає міський бюджет. Така ізоляція точно нікому не вигідна.

Latifundist.com: Очевидно, проблему вантажоперевезень в портовому Миколаїв, тим більше сьогодні, в «гарячий сезон», одними вагами не вирішити. А які перспективи ринку вантажний логістики в цілому по Україні?

Рафаель Гороян: Миколаїв припортовий місто, і однозначно, «винести» порти нікуди не вийде. Порти повинні працювати в межах міста, але приймати через ж / д і водний шлях. Ще один варіант - провести до них спеціальні маршрути. Або - будувати платні дороги. Але навіть якщо ми сьогодні терміново знайдемо фінансування, домовимося з відповідальними некорумпованості європейськими компаніями про будівництво доріг, - це мова про проекті не на один рік. Крім того, питання фінансування - тут ключове. В основі реформ повинна бути децентралізація бюджету. За принципом західних країн, у кожного міста (області) повинен бути свій бюджет, як є своя специфіка економіки, бізнесу.

Чому сьогодні ваги схвилювали Миколаїв? У масштабі України я цієї проблеми не бачу, подивитися хоча б на зернотрейдерів Кіровоградської області. Не ясно, для чого їм заїжджати в місто з вантажем, у всякому разі, таким потоком, який у нас йде в порт. Проблема врегулювання сьогодні стосується саме портових міст.

При цьому, я вважаю, що майбутнє - за автоперевезеннями. Технології йдуть вперед, одна машина вже піднімає на борт вага в один вагон, і зможе брати ще більше. Потенціал ж / д перевезень в Миколаївській області сьогодні вичавлений на 120%. Єдиний альтернативний шлях - вода, але і вона візьме на себе ще 20, максимум 30% обсягів. Таким чином, автоперевезення в кінці-кінців в перспективі років 20-50 (в Україні) «задавлять» ж / д логістику. Повільно, але ми до цього прийдемо.

Latifundist.com: Дякую Вам за змістовну бесіду!

Наталія Кисельова, Національний агропортал Latifundist.com

Читайте також

Представники компанії «Прометей» взяли участь в міжнародній конференції Black Sea Grain 2018

​18-19 квітня в м Києві відбулася XV Ювілейна Міжнародна конференція «...

23.04.2018
Експорт українських зернових перевищив 23 млн тонн

​З початку поточного маркетингового року Україна експортувала понад 23...

31.12.2018
Водохресні купання “прометеївців” 2017!

​Для колективу групи «Прометей» водохресні купання – улюблена щорічна...

19.01.2017